Apple original-service gäller iPhone & Mac

Vanliga frågor

Vanliga frågor:


Hur kan jag se till att ni använder Apple äkta-delar?

Apple har ett verifiering sida, där man kan skriva företagsnamn och verifira om det är godkänd av Apple.
https://support.apple.com/sv-se/repair/verify-repair-provider


Hur kan jag se till att det är Apple äkta-delar som sätts på min mobil?

Från och med iOS 15.2 och senare kan du gå till Inställningar > Allmänt > Om och se historik över delar till och service av din iPhone. läs mer
https://support.apple.com/sv-se/HT212878


Vad betyder Oberoende Serviceställen?

Oberoende serviceställen är företag som erbjuder reparationsservice utanför garantin för iPhone-enheter och Mac-datorer. Dessa företag har tillgång till Apples äkta delar, verktyg, utbildning, diagnostik och resurser för att utföra olika typer av reparationer av iPhone-enheter och Mac-datorer när garantin inte gäller, som byte av bildskärm och batteri på iPhone-enheter och byte av moderkort och grafikkort på Mac-datorer.


Prisberäkningar för försäkring?

När det gäller prissättning till ditt försäkringsbolag kräver de ofta ett skriftligt, exakt pris för att kunna godkänna ärendet. Tyvärr kan vi inte släppa detta i förväg utan ytterligare utredning. Våra auktoriserade tekniker kommer att undersöka enheten och skickar sedan en skriftlig, giltig prisuppskattning som du kan vidarebefordra till ditt försäkringbolag.


Måste jag stänga av Hitta min iPhone/Mac?

Apples policy kräver att Hitta min iPhone/Mac stängs av innan vissa typer av reparationer utförs. Detta är en standardprocedur som alla auktoriserade serviceleverantörer måste följa. Se till att ”hitta min iPhone är avaktiverat. Glöm inte säkerhetskopiera din iPhone.


Bryts Apple garanti när jag laga min iPhone eller Mac?

Du har ingen Apple-garanti kvar på den delen som vi byter ut men Apple-garantin påverkas inte i övrigt. Delen som vi byter (t.ex. skärmen) lämnar vi alltid tre månaders garanti på.


Vad är A-kvalitet och hur jämförs den med original-skärm från Apple?

Ett populärt alternativ När du väljer att genomföra en reparation som inte passar in bland originalalternativen så tillhandahåller vi reservdelar av högsta kvalitet tillgängliga. Dessa delar är nära identiska med din ursprungliga skärm och det är svårt att märka någon skillnad i din dagliga användning. Skärmarna i denna kategori består av komponenter som är original, men har tillverkats eller sammanställts av andra fabriker än tillverkarens egna. Reparationer utförda med denna kvalitet uppfyller höga standarder och är i stort sett identiska med originalen för den otränade ögat. Eventuella skillnader upptäcks främst vid en noggrannare granskning, särskilt när det gäller färgåtergivning, som kan ha en marginell skillnad. Som en extra säkerhetsåtgärd tar vi fullt ansvar för tillverkningsfel på delar av denna kvalitet och ser till att eventuella defekter upptäcks innan enheten returneras till dig. Om du skulle upptäcka något fel under installationen av en sådan skärm kommer vi att korrigera detta.

OBS! När du byter till vår kvalitet A+ kommer du att få en notis om att skärmen inte är en Äkta Apple-komponent.


Vad betyder Tredjepartstillverkad?

Ett av de lättaste sätten att skilja en original skärm från en icke original är genom färgen runt glaset. Färgen inte de samma på original som icke original. Jämför ljusstyrka med en annan iPhone, som garanterat är original. Den största skillnaden är i precisionen kring färgåtergivningen, tjockleken och fettavstötningen på glaset. Glaset i dessa fall kan vara några tiondels millimeter tjockare än vanligt, vilket kan upplevas som en liten kant runt din skärm. Om det är en kopia så krävs det mer ljusstyrka för att återge samma effekt som från en original skärm. Oftast känns detta ganska tydligt och det kan uppfattas som att telefonen svarar långsammare.

OBS! När du byter till tradjepartstillverkad kommer du att få en notis om att skärmen inte är en Äkta Apple-komponent.


Kan man skicka enheten för reparation och Vad kostar frakten?

Ja! Du kan skicka din enhet till oss för reparation, Frakten kostar 79Kr. Din försändelse skickas med full spårbarhet.


Hur lång tid tar det innan min skickade enhet returneras?

Din enhet returneras och repareras inom 24 timmar ifrån tidpunkten då den hämtats ut från vårt postkontor. Skickas en fuktskadad telefon eller felsökning då tar det en till två arbetsdagar.